Nederlands voor anderstaligen
oefening 4.9

Invuloefening

Klik onderaan de bladzijde op "Controle" als je helemaal klaar bent.

Lees deze tekst en geef antwoord op de vragen

Op school
Ahmed gaat naar school. Het is kwart over acht.

Hij hoort de bel en gaat naar de klas.
Hij ziet Mohamed, Hans, Tom, Fatma, Ayse, Joke en Ellie. De lerares, mevrouw Bos, is ook in de klas.
Ahmed pakt de map, het potlood en de pen. Hij gaat zitten op de stoel.
De pen van Ahmed is blauw, de map is rood en het potlood is groen en zwart.
De lerares heeft een liniaal en zegt: "Van wie is de liniaal?"
Hans roept: "De liniaal is van Ellie, juf!"
Mevrouw Bos zegt: "Ellie, kom eens hier." Ellie gaat naar de lerares.
Mevrouw Bos zegt: "Alsjeblieft Ellie, hier is de liniaal."
Ellie zegt: "Dank u wel, juf." Zij gaat zitten.
Het is half negen. De rekenles begint. De lerares pakt een stift en schrijft een som op het bord. Het bord is wit en de stift is zwart.
Ahmed ziet de som en maakt de som in de map. Hij schrijft: 53 + 38 = 14.
Hij roept mevrouw Bos. Ahmed zegt: "Is de som goed of fout? De som is moeilijk, juf. Ik weet het niet."
De lerares gaat naar Ahmed. Zij ziet de som en zegt: "Wat doe je, Ahmed? De som is fout. Dit is geen aftreksom, maar een optelsom. kijk maar."
Nu ziet Ahmed de plus in de map. Hij zegt: "O, de som is niet moeilijk, maar makkelijk! Ik maak de som nu goed!"



1. Is Ahmed om acht uur op school?

2. Ziet hij Tom en Fatma?

3. Is de leraar ook in de klas?

4. Is de map van Ahmed geel?

5. Is de pen van Ahmed blauw?

6. Is het potlood van Ahmed groen en zwart?

7. Is de liniaal van Tom?

8. Begint de rekenles om half tien?

9. Schrijft de juf een aftreksom op het bord?

10. Is de stift zwart?

11. Is het bord groen?

12. Maakt Ahmed de som in het schrift?

13. Maakt Ahmed de som goed?

14. Ziet Ahmed een min in de map?